DOMĀŠANAS ATTĪSTĪBA
PIRMSKOLAI UN 1. 3. klasei
Fakultatīvu nodarbību parauga
programma
radošuma treniņam Mācies radoši
domāt!
I Ievads
No pieciem informācijas apstrādes pamata veidiem(izzināšanas, atmiņas, konverģentās-savirzošās domāšanas, vērtēšanas un
diverģentās-izvērstās domāšanas) programma balstīta uz izvērstās domāšanas
attīstīšanu. Dzīvē un mācībās minēto veidu izmantojam vismazāk. Izstrādātajai
programmai vajadzētu šo robu aizpildīt.
Radošums neatņemama intelektuālās attīstības daļa. Diverģentā (izvērstā,
sazarotā) domāšana ir radošas darbības noteicēja. To nav iespējams veidot no
gadījuma uz gadījumu. Tā prasa mērķtiecīgu, secīgu apmācību un attīstīšanu.
Citādi radošās spējas pakāpeniski mazināsies.
Fakultatīvās nodarbības Mācies radoši domāt! paredzētas kā palīglīdzeklis
pirmskolai (5 un 6 gadus veciem bērniem), skolai no 1. līdz 3. klasei un
interešu izglītības iestādēm, lai sekmētu bērnu sagatavošanu skolai un
atvieglotu to mācības skolā. Vecuma ierobežojumi nav stingri. Skolotājam ir
iespējams orientēties arī uz audzēkņu aktuālo attīstības līmeni: apdāvinātību,
viduvējību vai atpalicību.
Pedagogi programmu var izmantot arī savu autorprogrammu veidošanai.
II Nodarbību mērķis
Radošuma
treniņa Mācies radoši domāt! programma
domāta:
radošās domāšanas vispārējo īpašību attīstīšanai (veiklība, lokanība,
oriģinalitāte-savdabība, detalizēta izstrāde),
atsevišķu radošās domāšanas sastāvdaļu pilnveidošanai.
III Nodarbību uzdevumi
1. 3. nodarbību gadā
radošuma
treniņam Mācies radoši domāt!
· apgūt speciālu radošu domāšanu
veicinošu atgādņu (jautājumu, modeļu) sistēmu;
· attīstīt domāšanas veiklību,
izmantojot tematiskus zīmējumus un stāstus, apgūstot prasmes pielietot prāta
viesuļa (brainstroming) tehniku;
· iegūt dažādu atjautības spēļu un
uzdevumu risināšanas pieredzi domāšanas lokanības un savdabības attīstīšanai;
· apgūt iemaņas un prasmes sīkāk
izstrādāt savu un cita ideju;
· apgūt prasmes sadarboties, būt
līderim un kopīgi gūt panākumus, padziļināti izprast uzdevumu jēgu un sadarbības
biedrus.
IV Teorētiskais pamatojums
Dž.
Gilforda intelekta uzbūves modelis:
DARBĪBAS
Šis mērījums Dž. Gilforda modelī sastāv no 5 pamata intelektuālām
darbībām, ko cilvēks veic ar saņemto informāciju.
Izzināšana informācijas atrašana, atpazīšana, apzināšana, saprašana.
Atmiņa informācijas iegaumēšana, saglabāšana, uzkrāšana.
Šis apmācības modelis vērtīgs arī ar to, ka skolotājam uzskatāmi parāda, ka
izzināšana un atmiņa ir tikai divi no pieciem informācijas apstrādes pamata
veidiem. Tādēļ nodarbībās tiem nevajadzētu dot īpašu priekšroku.
Konverģentā (savirzošā) domāšana uzdevuma vai problēmas vienīgā pareizā
risinājuma atrašana, intelektuāli apstrādājot esošo informāciju. Ar to saprotams
risinājums, kas ir pareizs šā vārda vispārpieņemtā nozīmē, t.i. tas ir
pietiekami tradicionāls modelis mūsu kultūrā.
Vērtēšana spriedums vai vērtējums par esošo informāciju vai iegūto
rezultātu pēc noteiktām mērauklām.
Diverģentā (sazarotā) domāšana savdabīgu, neparastu ideju radīšana,
meklējot vairākas iespējas problēmas atrisināšanai. Piedāvātā radošā programma
vērsta uz šīs darbības attīstīšanu.
SATURS
Šis mērījums satur četrus informācijas pamata veidus, ko izmantojam intelektuālā
darbībā.
Tēlaino saturu uztveram konkrētu tēlu (ar redzi, dzirdi u.c.) formā.
Simboliskais saturs sniedz informāciju zīmju, kas kaut ko apzīmē, formā:
skaitļi, notis, kodi u.c.
Semantiskais saturs tā ir informācija, kas sastāv no idejām, domām,
jēdzieniem, ko paziņojam ar vārdiem.
Uzvedības saturs atspoguļo starppersonu darbību: motīvus, vajadzības,
noskaņojumu, domas, ievirzes, kas noteic ļaužu uzvedību.
PRODUKCIJA (informācijas apstrādes iznākums)
Intelektuālās darbības iznākumā mēs varam informāciju organizēt sešos pamata
tipos:
Vienības nosacīti patstāvīgi un vienreizīgi informācijas vai ziņu
elementi.
Klases dažādas informācijas kopums, ko apvienojam kādas kopējas
īpašības dēļ.
Attiecības objektu un informācijas vienību savstarpējo saikņu un
attiecību raksturs.
Sistēmas objektu vai informācijas vienību kopums, kam piemīt kopējas
īpašības un noteikts savstarpējo saikņu raksturs.
Transformācijas (pārveidošanas) jebkuras informācijas izmaiņas, tās
pārveidošana u.c. Neparastas pārveidošanas raksturīgas radošai darbībai.
Implikācijas (sasaistīšana ) - secinājumi, kas iziet ārpus esošās
informācijas, bet ir saistīti ar to un no tās izrietoši.
V Nodarbību saturs
Uzdevumu tipi:
|
Uzdevumu tipi |
Apzīm |
Sk.
nodarbības pa gadiem |
Pa
gadiem |
1.
|
2. |
3. |
-
|
Tēlu vienības: a) vizuālās ,
b)
audiālās, c) kustību |
TV |
1.,4.,10.,/1.,16./0 |
3/2/0 |
-
|
Simboliskās vienības:
a)
skaitļi, b) piktogrammas,
emblēmas,c) kodi, d) notis,
e)
cita veida |
SbV |
4.,/4.,7.,/5. |
1/2/1 |
-
|
Semantiskās vienības:
ar
vārdiem izteiktas idejas, domas, jēdzieni
|
SeV |
1.,10.,/1.,10.,
16.,/0 |
2/3/0 |
-
|
Uzvedības vienības |
UzV |
0/0/16. |
0/0/1 |
-
|
Tēlu klases |
TKl |
16.,/13.,/0 |
1/1/0 |
-
|
Semantiskās klases |
SeKl |
16.,/13.,/0 |
1/1/0 |
-
|
Uzvedības klases |
UzKl |
0/0/8. |
0/0/1 |
-
|
Tēlu attiecības |
TAt |
0/2.,/0 |
0/1/0 |
-
|
Simboliskās attiecības |
SbAt |
0/2.,4.,/9. |
0/2/1 |
-
|
Semantiskās attiecības |
SeAt |
14.,/12.,/4.,6. |
1/1/2 |
-
|
Uzvedības attiecības |
UzAt |
0/12.,/12.,13. |
0/1/2 |
-
|
Tēlu sistēmas |
TSis |
2.,17.,18.,/11.,14.,/0 |
3/2/0 |
-
|
Simboliskās sistemas |
SbSis |
0/8.,/0 |
0/1/0 |
-
|
Semantiskās sistēmas |
SeSis |
18.,/6.,12.,14.,/10.,15. |
1/3/2 |
-
|
Uzvedības sistēmas |
UzSis |
0/12.,/16. |
0/1/1 |
-
|
Tēlu sasaistīšanas (implikācijas) |
TSas |
7.,9.,11.,13.,/3.,9.,14.,/2. |
4/3/1 |
-
|
Simboliskās sasaistīšanas |
SbSas |
5.,8.,/3.,/0 |
2/1/0 |
-
|
Semantskās sasaistīšanas |
SeSas |
6.,/6.,14.,/11.,18. |
1/2/2 |
-
|
Tēlu pārveidošanas(transformācijas) |
TTr |
12.,15.,/5.,/3., 7. |
2/1/2 |
-
|
Semantiskās pārveidošanas |
SeTr |
3.,/10.,17.,/1., 3. |
1/2/2 |
-
|
Simboliskās pārveidošanas |
SbTr |
0/0/14. |
0/0/1 |
-
|
Detaļu izstrādāšana |
DET |
7.,8.,9.,11.,13.,/15.,18.,/2.,17. |
5/2/2 |
Uzdevumu tipu izmantošanas plāns
Nodarbība |
1.
nodarbību gads |
2.
nodarbību gads |
3.
nodarbību gads |
-
|
TV; SeV |
TV
vai SeV |
SeTr |
-
|
TSis |
TAt vai SbAt |
TSas;
DET |
-
|
SeTr |
TSas:
SbSas |
TTr; SeTr |
-
|
TV;
SbV |
SbV;
SbAt |
SeAt |
-
|
SbSas |
TTr |
SbV |
-
|
SeSas |
SeSis; SeSas |
SeAt |
-
|
TSas; DET |
SbV |
TTr |
-
|
SbSas; DET |
SbSis |
UzKl |
-
|
TSas; DET |
TSas |
SbAt |
-
|
TV; SeV |
SeTr
; SeV |
SeSis |
-
|
TSas; DET |
TSis |
SeSas |
-
|
TTr |
SeAt;UzAt;SeSis;UzSis |
UzAt |
-
|
TSas; DET |
TKl;
SeKl |
SeAt vai UzAt |
-
|
SeAt |
TSis;SeSis;TSas;SeSas |
SbTr |
-
|
TTr |
SeDET |
SeSis |
-
|
TKl; SeKl |
SeV; TV |
UzV;
UzSis |
-
|
TSis |
SeTr |
SeDET |
-
|
TSis;
SeSis |
SeDET |
SeSas |
J.
Gatanova (Sankt Pēterburga) izstrāde.
Paskaidrojumi: 1) pa labi novirzīti uzdevumu tipa atkārtojumi gada ietvaros;
2) ar
kursīvu
atzīmēti jauni uzdevumu tipi;
3) nodarbības organizē divos ciklos pa 18 katrā. Otrā
cikla uzdevumu tipi un to izkārtojums atkārto pirmo ciklu;
4) pa labi no uzdevumu tipu uzskaitījuma
iekavās norādīts attiecīgo uzdevuma tipu pielietošanas skaits katrā apmācību
gadā.
VI Mācību
satura īstenošanas nosacījumi un secība, apguvei paredzētais laiks
Šajā sadaļā
parādīts, kā skolēni pakāpeniski apgūst radošās darbības prasmes atbilstoši
katram stundas tematam. Tai skaitā prasmes strādāt individuāli un grupā,
uzņemoties dažādas lomas, plānot pētījumu, iegūt un apstrādāt informāciju,
iepazīstināt ar iegūtajiem rezultātiem un tos apspriest.
Radošuma treniņa īstenošanas
nosacījumi
1.
Treniņu grupā 8 14 dalībnieki.
2.
Plānotas 36 nodarbības gadā (viena nodarbība nedēļā), kas sadalītas divos
ciklos pa 18 nodarbībām katrā. Otrajā ciklā atkārtojas pirmā cikla uzdevumu tipu
virknējums.
3.
Vienas nodarbības ilgums 40 min.
4.
Pēc katras nodarbības vēlams uzdot mājas darbu, kas veicams 2 3 dienas
pēc nodarbības ar vecāku līdzdalību (!).
Lai šādām papildus nodarbībām būtu pienācīga atdeve, liederīgi vecākiem
izskaidrot radošuma treniņa īpatnības un lietderību, aicināt tos aktīvi
piedalīties minēto mājas darbu izpildē.
5.
Radošuma treniņš pilnībā veiks savu virsuzdevumu, ja pedagogi savās
stundās centīsies aktīvi izmantot radošuma treniņā lietotās tehnoloģijas.
Tematiskā plānojuma komentāri
-
Norādītais nodarbību
skaits, kurās skarts attiecīgais temats, ir orientējošs un var mainīties
atkarībā no sasniegtā.
-
Tematisko plānojumu
īstenojot, nepieciešams ievērot E. P. Torensa radošās darbības modelī
minētos trīs nosacījumus.
Radošu darbību varam sagaidīt, ja -
1)
nodarbība ir interesanta, pievilcīga,
bez spriedzes! Nepieciešama
drošības sajūta. Veicināma iztēle, radošuma brīvība.
2)
piedāvātie uzdevumi balstās uz labi apgūtu un izprastu
informāciju. Pirmo soli vieglu! Katram katrā nodarbībā vajadzīgs
ievērots (kaut kādā veidā pieminēts) panākums.
3)
ievirzē katram panākta skaidra instrukcijas sapratne, kas
rada priekšstatu par izpildes ceļiem un atbilstošiem pieturas punktiem
(uzvedinoši jautājumi, modeļi uc.).
1. nodarbību gads
Nodarbību
mērķi un metodika
1.
gads |
Uzdevumu tipi |
Mērķis attīstīt: |
Metodika un uzdevumi |
-
|
TV; SeV |
domāšanas veiklību |
Dažāda vārda sapratne. |
-
|
TSis |
tēlu domāšanas lokanību |
Tēlu konstruēšana: no punkta uz punktu. |
-
|
SeTr |
runas veiklību |
Izdomāt citu nobeigumu stāstam. |
-
|
TV; SbV |
domāšanas veiklību, lokanību |
Vienādu noskaņojumu rada dažādas situācijas |
-
|
SbSas |
domāšanas veiklību, lokanību |
Rast citu jēgu, pievienojot jaunas detaļas. |
-
|
SeSas |
iztēli un runas savdabību |
No zīmējumu virknes veidot stāstu. |
-
|
TSas; DET |
detaļu izstrādi un savdabību |
Veidot zīmējumu, detalizējot doto attēlu. |
-
|
SbSas; DET |
domāšanas veiklību, lokanību |
Tēlu dažādošana, pievienojot detaļas. |
-
|
TSas; DET |
vērīgumu un iztēli |
Tēla pilnveidošana, pievienojot detaļas. |
-
|
TV; SeV |
tēlu domāšanas veiklību,lokan |
Dažāds notikuma nozīmīgums. |
-
|
TSas; DET |
tēlu domāšanas veiklību,lokan |
Tēlu konstruēšana, dažāda izmantošana. |
-
|
TTr |
neverbālu savdabību,lokanību |
Pazīstamu tēlu pārveidošana. |
-
|
TSas; DET |
kombinēšanas prasmes |
Pazīstamu tēlu neparasta pielietošana.
No parastām detaļām neparastu veselo. |
-
|
SeAt |
runas lokanību |
Izdomāt vienkāršas atskaņas. |
-
|
TTr |
veiklību darboties ar tēliem |
Atrast vienādas krāsas priekšmetus. |
-
|
TKl; SeKl |
runas veiklību,lokanību, kombinēšanas prasmes |
Domas strukturēšana, priekšmetu un darbību klasifikācija. |
-
|
TSis |
iztēli un tēlaino domāšanu, kombinēšanas prasmes |
Neparastu tēlu kombinēšana no detaļām. |
-
|
TSis; DET SeSis |
iztēli un tēlaino domāšanu, plānošanu, detalizēšanu |
Dažāda virziena radoši sacerējumi, zīmējumi, freskas uc. |
2. nodarbību gads
Nodarbību
mērķi un metodika
2. gads |
Uzdevumu tipi |
Mērķis attīstīt un nostiprināt: |
Metodika un uzdevumi |
-
|
TV vai SeV |
domāšanas veiklību |
Objekti ar kopējām īpašībām. |
-
|
TAt vai SbAt |
domāšanas veiklību,lokanību |
Izmēru nosacītība. Cits skatu punkts. |
-
|
TSas: SbSas; DET |
iztēli, detalizēšanu |
Izmaiņas ar simbolu detalizēšanu. |
-
|
SbV; SbAt |
simbolu veidošanu |
Veido ideju, domu simbolus. |
-
|
TTr |
iztēli, savdabību |
Neizteiksmīgas detaļas izmantošana tēla veidošanai. |
-
|
SeSis; SeSas |
iztēli, savdabību prāta viesulī |
Attēlotā notikuma pārveidošana laikā (pagātne, tagadne, nākotne). |
-
|
SbV |
veiklību, lokanību prāta viesulī |
No dotā vārda burtiem kombinēt citus vārdus. |
-
|
SbSis |
prasmi no simboliem radītu sistēmu izmantošanā |
Dažādu kodu un šifru pielietošana. Morze, karte, ceļa zīmes uc. |
-
|
TSas |
verbālas un neverbālas informācijas savdabīga saistīšana,
detalizējot tēlus |
Nozīmīšu konstruēšana dažādiem mērķiem (saukļiem, notikumiem uc.) |
-
|
SeTr; SeV |
domāšanas veiklību,lokanību, savdabību |
Objekta dažāda izmantošana (dažādas puses, īpašības). |
-
|
TSis |
neverbālo lokanību, izstrādi |
Objektu konstruēšana no dotām figūrām. |
-
|
SeAt;UzAt;
SeSis;UzSis |
domāšanas lokanību, situācijas vērtēšanu no dažādiem skatu punktiem |
Iejusties dažādu personāžu lomās (par ko domā x, y, z ?). |
-
|
TKl; SeKl |
domāšanas veiklību, lokanību, prasmi salīdzināt, klasificēt |
Kopējas pazīmes dažādiem objektiem, to grupēšana pēc pazīmēm |
-
|
TSis;SeSis;TSas;SeSas |
prasmi apvienot tēlu un semantisko informāciju, secīgi atstāstīt
notikumu gaitu |
Attēlu secība komiksā, stāsta ilustrācijās. Atjaunot pareizo attēlu
secību, ja tie sajaukti. |
-
|
SeDET |
pārtapšanas prasmi, iztēli un radošas sacerēšanas iemaņas |
Priekšmeti atdzīvojas, to sajūtas un domas. |
-
|
SeV; TV |
domāšanas veiklību, lokanību prāta viesuļa apstākļos, prasmi
aprakstīt objektu |
Objektu raksturojoši vārdi. Priekšmetu atpazīšana pēc raksturojošiem
vārdiem. |
-
|
SeTr |
radošo iztēli, domāšanas savdabību |
Teikumi, stāstiņi par objektiem ar apgriestām īpašībām. |
-
|
SeDET |
verbālo veiklību, savdabību |
Sajauktās pasakas. |
3. nodarbību gads
Nodarbību
mērķi un metodika
3. gads |
Uzdevumu tipi |
Mērķis attīstīt un nostiprināt: |
Metodika un uzdevumi |
-
|
SeTr |
iztēli, domāšanas veiklību, savdabību |
Izdomāt neparastu notikumu sekas. |
-
|
TSas; DET |
neverbālu lokanību, detaļu izstrādāšanu |
Figūras mums visapkārt. Fragmentu pilnveidošana ar detaļām, paraksti
darinājumiem |
-
|
TTr; SeTr |
prāta viesuļa paņēmienus, domāšanas veiklību |
Atklāt objektu, parādību palielināšanas, samazināšanas, citu īpašību
izmaiņu sekas. |
-
|
SeAt |
iztēli, verbālu veiklību, lokanību |
Atrast trāpīgus salīdzinājumus, raksturojumus (epitetus). |
-
|
SbV |
verbālu veiklību |
Jaunu vārdu darināšana ar priedēkļu un galotņu pievienošanu. |
-
|
SeAt |
verbālu lokanību |
Veidot vārdu koku, saistot vārdus, to kopas ar jēdzieniskām
asociācijām. |
-
|
TTr |
tēlu domāšanas veiklību, lokanību |
Maskēšana. Doto tēlu padarīt neievērojamu, zīmējot maskējošu
apkārtni, kas tēlu neaizsedz. |
-
|
UzKl |
veiklību, lokanību uzvedībā, prasmi klasificēt uzvedības veidus |
Notēlot emocijas, noskaņojumus, atpazīt tos un attēlot ar seju un
roku zīmējumiem. Attēlu grupēšana. Neparastas grupas. |
-
|
SbAt |
verbālu veiklību, lokanību, prasmi atrast simboliskas saites |
Krustvārdu mīklu sastādīšana un risināšana. |
-
|
SeSis |
domāšanas veiklību, lokanību, prasmi vārdus organizēt aprakstā |
Veidot teikumu, izmantojot dotos, loģiski nesaistītos vārdus. Citu
ierobežojumu izmantošana. |
-
|
SeSas; DET |
prasmi detalizēti izstrādāt tēmu |
Sacerēt stāstiņu par notikumu neparastā skatījumā.
(Citplanētietis..) |
-
|
UzAt |
domāšanas veiklību, lokanību, savdabību |
Cilvēka vārda dažādošana atšķirīgās situācijās. |
-
|
SeAt vai UzAt |
domāšanas lokanību, savdabību |
Atrast trāpīgu izteicēju (vārdu grupu) dažādās (pretējās)
situācijās. |
-
|
SbTr |
domāšanas veiklību, savdabību |
Vārdu apslēpt teikumā. Svešvārdu atcerēšanās paņēmiens. |
-
|
SeSis |
iztēli, verbālu savdabību |
Izdomāt stāstiņam citu nobeigumu, kas rada savādāku noskaņu. |
-
|
UzV;
UzSis |
domāšanas veiklību, prāta viesuļa paņēmienus |
Izdomāt, kā uzlabot citiem garstāvokli |
-
|
SeDET |
verbālu veiklību, lokanību, savdabību, prāta viesuļa paņēmienus |
Izplānot paredzamo darbību (izbraukumu, klases vakaru uc.). |
-
|
SeSas |
iztēli, verbālu savdabību |
Uzrakstīt reportāžu par notikumu. |
Tēmu saraksts
1. temats
[2] 54 nodarbībās (18,12,24)
[3]
Domāsim ātri un ražīgi. (Domāšanas veiklība vieglums, ar kādu
vajadzības gadījumā izmantojam atmiņā saglabāto informāciju.)
2. temats 48 nodarbībās (18,12,18)
Paskatīsimies no citas
puses. (Domāšanas elastība-lokanība spēja pārvarēt ierasto, lai mainītu
pieeju problēmai.)
3. temats 30
nodarbībās (6,10,14)
Meklēsim neparasto.
(Oriģinalitāte-savdabība neparasta, reti satopama reakcija.)
4. temats 24 nodarbībās (8,10,6)
Saskatīsim neredzamo.
(Fantāzija un iztēle spējas ieraudzīt to, kā nav, izmantojot informāciju, kas
ir atmiņā. Tas ir ceļš no zināšanām uz jaunām idejām.)
5. temats 24
nodarbībās (12,6,6)
Jaunām domām izmantosim
sīkumus. (Detalizēšana sīkāka izstrādāšana, pārveidojot vai sarežģot
vienkāršu stimulu.)
6. temats 10
nodarbībās (0,4,6)
Jaunas iespējas meklēsim
kopā.[4]
(Prāta viesulis tehnika domāšanas veiklības attīstīšanai, kur grupas
darbībā ideju ražošana-ģenerēšana laika ziņā nošķirta no piedāvāto risinājumu
vērtēšanas.)
7. temats 38
nodarbībās (10,14,14)
Apslēptu saikņu meklējumi.
(Salīdzinot atklājam saiknes /sinektika/, kas dod iespējas paraudzīties uz
cilvēku, idejām, jūtām, notikumiem jaunā veidā. Joki, mīklas un asprātības
spēles veido negaidītas saistības starp notikumiem un idejām.)
8. temats 22
nodarbībās (8,8,6)
Kombinēšanas daudzveidīgie
iznākumi. (Pārveidošana. Grupēšana un klasificēšana. Plānošana un sintēze.)
9. temats 22
nodarbībās (6,10,6)
Simboli un to sasaistīšana.
(Vispārpieņemta zīme, tēls vai to kopums vispārinātas idejas, jēdziena vai
jūtu izteikšanai. Simbolu veidošana. Simbolu sistēmas.)
VII Sagaidāmie rezultāti
Svarīgākais ir pats radošās darbības treniņš, ko
gūst meklējumos un atbilžu izdomāšanā. Vingrinājumu interesantums bērnam
savukārt izraisa vēlēšanos izdomāt kaut ko
pašam bez citu ierosmes.
Tādejādi, vērtējot padarīto, bērna aktivitāte un pašdarbība ir svarīgāka par
izpildes līmeni. Katra bērna progress ir individuāls, jo atkarīgs no daudziem
ārējiem un iekšējiem apstākļiem.
Bieža piedalīšanās radošās spēlēs attīsta
radošuma motivāciju arī citās darbībās un veicina radošo spēju izaugsmi, kas ir
iespējama katram cilvēkam, neatkarīgi
no viņa intelekta līmeņa.
Līdzīgu uzdevumu sakārtošana
katrā nodarbību gadā divos ciklos
dod iespēju otrā pusgada laikā tekoši salīdzināt rezultātus ar
sasniegumiem pirmajā pusgadā.
Šāda pieeja dod ticamākus
vērtējumus salīdzinājumā ar īpašu testu izmantošanu mācību gada sākumā un
beigās. Tas tādēļ, ka testu mērījumu rezultāti ir atkarīgi no bērna psihiskā un
fiziskā stāvokļa, tā brīža ievirzes, rakstura īpatnībām un vēlēšanās piedalīties
mērīšanā. Bez tam programmā izmantotie vingrinājumi sasaucas ar uzdevumiem
šobrīd atzītākā radošuma pārbaudes kompleksā, ko konstruējis E.P.Torenss.
Zināšanai:
Lai novērtētu radošuma līmeni, testos izmanto trīs mērauklas:
a)
ražīgumu (produktivitāti) kopējo atbilžu skaitu (visas atbildes atzīst
par pareizām);
b)
lokanību dažādu kategoriju skaits atbildēs (viena veida atbildes pieņem
par vienu atbildi);
c) savdabību grupā reti
sastopamas atbildes (piem. 1 atbilde, kas ir atšķirīga no citu bērnu atbildēm 10
audzēkņu grupā).
VIII Nodarbību konspektu paraugi
1.
nodarbība
Mainīgais vārds
Ievirze. Viens un tas pats vārds cilvēkiem var radīt dažādus
priekšstatus. Pavaicājiet katram bērnam, kas viņam nāk prātā, dzirdot
vārdu liels. Atbildes uzrakstiet uz tāfeles. Pievērsiet bērnu
uzmanību, ka, dzirdot vienu un to pašu vārdu, katrs domā par kaut ko
citu.
Pamata uzdevums. Palūdziet bērnus blakus zīmējumā uzzīmēt vai
uzrakstīt, ko viņi iedomājās, dzirdot vārdu labs. Atļautas visas
izteiksmes formas un līdzekļi. Veiciniet bērnu atraisītību un labsajūtu.
Pēc uzdevuma izpildes uz stenda izveidojiet fresku LABS.
Papildus uzdevums. Piedāvājiet bērniem mājās uzzīmēt, izgriezt no
veciem žurnāliem attēlus uc., ko viņi saista ar vārdiem rīts, sports
vai cits (bērnu piedāvāts) vārds. Aiciniet vecākus palīdzēt! Pēc tam
bērni uz lielas lapas piestiprina savus darinājumus, veidojot kolāžu ap
izvēlēto vārdu. Paslavējiet visus bērnus par labo veikumu! |
19. nodarbība
Mainīgais
vārds
Pēc
tam, kad ir notikušas pirmās 18 nodarbības un izpildīti visi
uzdevumi no 1 A līdz 18 A, nākamo 18 nodarbību uzdevumi no 1B
līdz 18 B ir līdzīgi pirmās sērijas uzdevumiem un, veidojot otru ciklu,
dod iespēju salīdzināt abu ciklu rezultātus un vērtēt izmaiņas. |
2. nodarbība
No punkta uz punktu
Ievirze. Uz tāfeles uzzīmējiet dažus 16 punktu komplektus.
Paskaidrojiet, ka zīmēsim, savienojot punktus ar taisnām līnijām un tad
attēloto veidojumu nosauksim. Lūk, buru laiva.
Brīvprātīgais uz tāfeles veido savu zīmējumu. Grupa mēģina atpazīt
ieceri. Pēc tam autors paraksta nosaukumu. Var pie tāfeles uzaicināt vēl
kādu brīvprātīgo.
Pamata uzdevums. Uzdevumu lapā (sk. pa kreisi) aiciniet bērnus
zīmēt, iesākot ar iezīmēto punktu 1. Tad darinājumus nosauc. Vēlams
neatkārtoties! Zīmējumus var izkrāsot. Veidojiet uzdevumu lapu izstādi.
Uzslavējiet visus par centību un izdomu!
Iespējamais papildus uzdevums. Koka dēlītī (20x30 cm) iesitiet 16
nagliņas, tā veidojot 16 punktu komplektu. Savienotāju līniju vietā
bērni var izmantot krāsainus diegus, lentītes, gumijas uc. |
XI Terminu skaidrojumi
Termins vārds vai vārdu savienojums, kas apzīmē jēdzienu kādā
speciālā zināšanu nozarē (zinātnē, mākslā, tehnikā uc.).
Radošums (jaunrade, kreativitāte). Tādu ideju izvirzīšana, kas
ir jaunas un oriģinālas to radītājam. Nav svarīgi, cik jaunas un oriģinālas
izvirzītās idejas ir citiem cilvēkiem.
Oriģināls (savdabīgs, neparasts). Pirmreizīgs attiecīgai
personai vai to grupai. Šādā nozīmē termins izmantots programmas aprakstā.
Izzināšana, izziņa (kognitivitāte). Īstenībā vēroto
parādību, to būtības un likumsakarību atspoguļošana (apjēgšana, saprašana,
apguve) cilvēka apziņā.
Atmiņa Psihisku norišu kopums, kas nodrošina informācijas
radīto, pieredzē gūto domu, tēlu, kustību, modeļu utt. iegaumēšanu, saglabāšanu,
atjaunošanu apziņā un aizmiršanu.
Konverģentā (savirzošā) domāšana Domāšana, kas
balstās uz analītisku pieeju, uz līdzību atrašanu atšķirīgas izcelsmes iezīmēs,
lai veidotos vienots risinājums. Problēmu risināšanā galvenokārt izmanto
vispārpieņemtas kārtulas un formas, tādejādi ierobežojot jaunas informācijas
izmantošanu.
Diverģentā (izvērstā, sazarotā) domāšana Domāšana,
kas balstās uz vispārinātu īstenības izzināšanu, meklējot atšķirības no kopīgā,
sākotnējā. Vairāk virzīta uz daudzveidīgiem kādas problēmas risinājuma
variantiem, elastīgi kombinējot jauno informāciju.
Vērtēšana, novērtēšana Atziņas izteikšana par esošās
informācijas vai iegūto rezultātu vērtību (kvalitatīvu vai kvantitatīvu),
nozīmīgumu u. tml., izmantojot noteiktas mērauklas.
Tēlainība Īstenības atspoguļojuma forma, ko rada iztēle un kas
izpaužas kā īstenības atveide vispārinātos uzskatāmos asociatīvos tēlos.
Tēlaino saturu uztveram konkrētu tēlu (ar redzi, dzirdi u.c.)
formā.
Simbols 1) Noteiktā sabiedrības daļā pieņemta un saprotama zīme,
tēls vai to kopums, ko lieto vispārinātas idejas, jēdziena vai jūtu izteikšanai;
nosacīts kāda lieluma apzīmējums, kas pieņemts kādā zinātnes nozarē.
2) Persona, lieta, parādība u.c. ar tai piemītošām īpašībām, ar
kurām šī persona, lieta, parādība ieguvusi noteiktu sabiedrisku vērtējumu un
kuru dēļ sabiedrībā par to izveidojies noteikts priekšstats un secinājumi.
Simboliskais saturs sniedz informāciju zīmju, kas kaut ko apzīmē,
formā: skaitļi, notis, kodi, hieroglifi u.c.
Semantika (no grieķu v. semantikos apzīmējošs). Valodas
vienības (vārda, vārda daļas, vārdu savienojuma) jēdzieniskā nozīme.
Semantisks tāds, kas saistīts ar vārdu nozīmi. Šādā nozīmē termins
izmantots programmas aprakstā.
Semantiskais saturs tā ir informācija, kas sastāv no idejām,
domām, jēdzieniem, ko paziņojam ar vārdiem.
Uzvedība (rīcība, izturēšanās, uzvešanās, dzīves veids kopumā).
Indivīda rīcības ārējā izpausme, ko parasti nosaka dzīvei svarīgās vajadzības un
vides apstākļi, kā arī tuvākajā apkārtnē vai plašākā sabiedrībā pieņemtās
estētiskās, tikumiskās stingri noteiktās izturēšanās normas.
Uzvedības saturs atspoguļo starppersonu darbību: motīvus,
vajadzības, noskaņojumu, domas, ievirzes, kas noteic ļaužu uzvedību.
Vienības nosacīti patstāvīgi un vienreizīgi informācijas
vai ziņu elementi.
Klases dažādas informācijas kopums, ko apvienojam kādas
kopējas īpašības dēļ.
Attiecības objektu un informācijas vienību savstarpējo
saikņu un attiecību raksturs.
Sistēmas objektu vai informācijas vienību kopums, kam
piemīt kopējas īpašības un noteikts savstarpējo saikņu raksturs.
Transformācijas (pārveidošanas) jebkuras informācijas
izmaiņas, tās pārveidošana u.c. Neparastas pārveidošanas raksturīgas radošai
darbībai.
Implikācijas (sasaistīšanas) - secinājumi, kas iziet ārpus
esošās informācijas, bet ir saistīti ar to un no tās izrietoši.
Domāšanas veiklība vieglums, ar kādu vajadzības gadījumā
izmantojam atmiņā saglabāto informāciju. Tās novērtēšanai izmanto
domāšanas produktivitāti (ražīgumu), ko izsaka ar kopējo atbilžu
skaitu, atzīstot par pareizām visas atbildes, kas atbilst izvirzītajiem
nosacījumiem.
Domāšanas elastība (lokanība) spēja pārvarēt ierasto, lai
mainītu pieeju problēmai. To var novērtēt ar dažādu kategoriju skaits atbildēs
(viena veida atbildes pieņem par vienu atbildi).
Oriģinalitāte (savdabība) neparasta, reti satopama
reakcija. Grupā to var vērtēt ar reti sastopamu atbilžu skaitu (piem. 1 atbilde,
kas ir atšķirīga no citu bērnu atbildēm 10 audzēkņu grupā).
Fantāzija un iztēle spējas ieraudzīt to, kā nav, izmantojot
informāciju, kas ir atmiņā.
Detalizēšana sīkāka izstrādāšana, pārveidojot vai sarežģot
vienkāršu stimulu.
Prāta viesulis (Prāta vētra, brainstroming angl.)
tehnika domāšanas veiklības attīstīšanai, kur grupas darbībā ideju ražošana
(ģenerēšana) laika ziņā nošķirta no piedāvāto risinājumu vērtēšanas. Ideju
ražotāji un risinājumu vērtētāji var būt dažādas personas vai to grupas.
[1] Skatīt Dž. Gliforda intelekta uzbūves modeli 2. lpp.
[2] Vienā nodarbībā var izmantot divas vai vairākas tēmas. Nodarbībās temati
var savstarpēji pārklāties, papildinot viens otru.
[3] Iekavās norādīts nodarbību skaits pa gadiem (1.,2.,3.), kad izmantota
attiecīgā tēma.
[4] Prāta viesuļa tehniku var izmantot jebkurā nodarbībā. Taču iepriekš
jāizklāsta šīs tehnikas nosacījumi un jānostiprina paņēmienu
pielietošanas prasmes. |