Īso nardu spēles noteikumi
Toma Kita © 1996-1998 izklāsts.
Ievirze
Nardus spēlē divi spēlētāji (sarkanie
un baltie) uz galda, kas sastāv no divdesmit četriem šauriem trīsstūriem, ko
sauc par punktiem. Trīsstūri mijas pēc krāsas, un ir sagrupēti četros sektoros
pa sešiem trīsstūriem katrā. Sektorus sauc par spēlētāja māju, pagalmu,
pretinieka māju un tās pagalmu. Mājas no pagalmiem atdala šķirtne.
1. attēls.
Spēles
galds un kauliņu izvietojums sākumā.
Iespējams arī pretējs sākuma stāvoklis
(spoguļattēls), kad mājas atrodas pa kreisi un pagalmi attiecīgi - pa labi.
Katram spēlētājam punktus atzīmē atsevišķi,
sākot no tā mājām. Tādejādi attālākais punkts būs 24., kas vienlaicīgi ir
pirmais pretinieka punkts. Katram spēlētājam ir piecpadsmit vienas krāsas (vienam
- baltas, otram - sarkanas) kauliņi. Kauliņu sākuma izvietojums šāds: katram
spēlētājam ir pa diviem kauliņiem uz 24. punkta, pa pieciem uz 13., pa trijiem
uz 8. un pa pieciem uz 6. punkta. Katram spēlētājam ir savs metamo kauliņu pāris
un kauss to sajaukšanai.
Spēles
mērķis
Spēles mērķis - pārvietot visus savus
kauliņus uz savu māju un noņemt tos no spēles galda.
Uzvar tas spēlētājs, kurš pirmais visus
savus kauliņus noņem no galda.
2. attēls. Balto
kauliņu virzība.
Sarkanie kauliņi attiecīgi pārvietojas
pretējā virzienā.
Lai noskaidrotu, kurš pirmais uzsāks
spēli, katrs spēlētājs uzmet vienu metamo kauliņu. Spēli sāk tas, kura kauliņam
lielāks acu skaits. Ja abiem spēlētājiem vienāds acu skaits, metienu atkārto,
līdz uzkrīt dažāds acu skaits.
Spēlē dalībnieki pēc kārtas met abus metamos kauliņus un
izdara gājienus.
Kauliņu virzība
Uzmestais katra metamā kauliņa acu
skaits norāda, par cik punktiem spēlētājam jāpārvieto savi kauliņi. Kauliņi
visu laiku virzami tikai vienā virzienā no punktiem ar lielākiem numuriem uz
punktiem ar mazākiem numuriem. Pie tam ievērojami sekojoši noteikumi:
1)
Kauliņu var pārvietot tikai uz atklātu
punktu t.i. uz tādu punktu, ko nav aizņēmuši divi vai vairāki pretinieka
kauliņi.
3. attēls. Divas balto
gājiena iespējas.
2)
Abu kauliņu uzmestās acis dod divu pārvietošanu izvēles iespēju. Piemēram, ja
spēlētājam uzmestas 5 + 3 acis, viņam ir izvēles iespēja izdarīt ar vienu
kauliņu gājienu par 5 punktiem, bet ar otru par 3 punktiem (vai otrādi), vai ar
vienu kauliņu virzīties uzreiz par 8 punktiem (5 + 3), ar nosacījumu, ka arī
starppunkts (triju vai piecu punktu attālumā no gājiena sākuma punkta) ir
atvērts.
3)
Ja spēlētājs uzmet dublikātu (uz
abiem metamajiem kauliņiem vienāds acu skaits), viņš atbilstoši katra kauliņa
acu skaitam izdara gājienu divas reizes. Piemēram, ja uzkrīt 6 + 6,
spēlētājam jāizdara četras kauliņu pārvietošanas pa 6 acīm katra [(6 + 6) x 2],
pārvietojot kauliņus jebkurā vēlamā kombinācijā, lai pabeigtu šo gājienu.
4)
Spēlētājam
jāizmanto abi acu skaitļi, kas uzkrituši, ja to atļauj noteikumi (vai visi četri
skaitļi, ja uzkritis dublis). Ja iespējams izspēlēt tikai vienu skaitli,
spēlētājam tas jāizdara. Ja katru skaitli atsevišķi var izspēlēt, bet nav
iespējams izspēlēt abus, spēlētājam jāspēlē ar lielāko skaitli. Ja spēlētājs
nevar izdarīt gājienu, tam jāizlaiž šā gājiena kārta. Ja uzkritis dublis un
spēlētājs nevar pilnībā izmantot visas četras iespējas, viņam jāizmanto tik, cik
var.
Sitiens un nosistā kauliņa
ievadīšana spēlē
Ja uz punkta atrodas tikai viens
jebkuras krāsas kauliņš, tas nav aizsargāts, un, ja pretinieka kauliņš nostājas
šajā punktā, tas neaizsargāto kauliņu "nosit". Nosisto kauliņu novieto uz
šķirtnes.
Ja spēlētājam uz škirtnes atrodas viens vai vairāki
kauliņi, pirmais viņa pienākums ir ievadīt nosistos kauliņus spēlē no pretinieka
mājas (t.i. no 24. punkta). Kauliņu ievada spēlē, pārvietojot to no 24.punkta uz
priekšu atbilstoši uzmestajam acu skaitam uz brīvu punktu. Piemēram,
uzmestas 4
un 6 acis.
Spēlētājs
var ievadīt spēlē
nosisto kauliņu
par 4 vai
6 punktiem,
ja tos nav aizņēmuši
divi vai vairāki pretinieka kauliņi.
4. attēls. Nosistā kauliņa ievadīšana spēlē.
Šajā
gadījumā baltie var ievadīt savu kauliņu spēlē, to pavirzot uz priekšu tikai par
4 punktiem uz 21. punktu, jo par 6 punktiem virzīties nav iespējams: 19. punktu
aizņēmuši četri pretinieka kauliņi.
Ja neviens no vajadzīgajiem
punktiem nav atvērts, spēlētājs zaudē gājiena kārtu. Ja spēlētājam ir vairāki
nosisti kauliņi un iespēja ievadīt spēlē tikai vienu no tiem, viņš to izdara un
atlikušās acis (ko nav iespējams izmantot) zaudē. Gājiena kārta pāriet
pretiniekam.
Pēc tam, kad visi nosistie
kauliņi no šķirtnes ir ievadīti spēlē, neizmantotās acis var izmantot jebkura
sava kauliņa pārvietošanai (arī tā kauliņa kas nupat ievadīts spēlē).
Kauliņu noņemšana no galdiņa
Kad visi piecpadsmit spēlētāja kauliņi nokļuvuši savā
mājā, tos sāk noņemt no galdiņa. Tas notiek sekojoši: pēc abu metamo kauliņu
uzmešanas no galdiņa noņem kauliņus, kas atrodas uz punktiem, kas atbilst
uzmestajam acu skaitam. Ja, piemēram, uzmestas 6 acis, no galdiņa noņem kauliņu,
kas atrodas uz 6. punkta. Ja uz punkta, kas atbilst uzmestajam acu skaitam, nav
neviena kauliņa, atļauts pārvietot kauliņus no punktiem ar lielāku numuru. Ja
spēlētājam ir iespēja noņemt kauliņu vai izdarīt gājienu ar citu kauliņu, viņam
ir izvēles tiesības. Ja uz galdiņa nav kauliņu uz augstākas numerācijas
punktiem, no galdiņa noņem kauliņu no punkta ar lielāko numuru. Ja pēc tam, kad
uzsākta kauliņu noņemšana, kādu no kauliņiem nosit, tas vispirms jāievada spēlē,
jāatved uz māju, un tikai tad var turpināt kauliņu noņemšanu.
Spēlētājs, kurš pirmais noņem no galdiņa visus savus
kauliņus, uzvar partijā.
5. attēls. Kauliņu noņemšana.
Gājiens
baltajiem. Uzmestas 6 + 4 acis. No galdiņa noņem kauliņus no 5. un 4. punkta.
|