Prāta Spogulis

Dambrete 10x10 Dambrete 8x8 Šahs Monopols Domino Counter-Strike Nardi Bridžs Krustvārdu mīklas Orientēšanās

Zole

Jaunumi


Rezultāti


Foto


Nolikums


Vēsture


Par Prāta spēlēm


Afiša


Taku orientēšanās


Prāta spogulis


Federācijas


Pedagogiem


Organizatori


Atbalstītāji


Domāšanas attīstība


Prāta Stunda



6-gadīgajiem


Spēļu noteikumi


Arhīvs


 

Zolīte

Go

Monopoly

Nardi

Domino

Bridžs

Dambretes noteikumi
un sacensību sistēmas (pdf formātā)

Orientēšanās

Go - dievu spēle: sarežģītība vienkāršībā!
Go
noteikumi ir vienkārši!!!
 


1. diagramma

1. diagramma
Jūsu priekšā ir vienkāršākais 9x9 galdiņš: 9 vertikālas un 9 horizontālas līnijas, kas krustojoties izveido spēles galdiņu.

GO ir teritorijas iekarošanas spēle.

5 pamata noteikumi:

1.   Spēli iesākot, galdiņš ir tukšs. Pretinieki pēc kārtas uz galdiņa liek savas krāsas "akmeņus". Vienai pusei tie ir balti, otrai - melni vai sarkani. Uz galdiņa uzliktie akmeņi nekustas!

2.   Uzvar tā puse, kura aplenks lielāku teritoriju. 

3.      Pretinieka akmeni vai akmeņu grupu noņem no galdiņa, ja to Jums izdevies aplenkt ar saviem akmeņiem.

4.      Spēles laikā uz galdiņa parādas aizliegtie punkti, uz kuriem nedrīkst akmeņus likt. 

5.      Ko noteikums: pozīciju nedrīkst atkārtot!

2. diagramma

Partijas iznākums un punktu skaitīšana.

2. diagramma.
Augšā galdiņa labo pusi aplenkuši melnie akmeņi, bet apakšā - melnie. Pretinieki saņem tik punktus, cik tiem izdevies norobežot. Šajā gadījumā: melnajiem 8 punkti, bet baltajiem - 9.

 

3. diagramma

3. diagramma
Partneri sadalījuši galdiņu. Melnie pārņēmuši labo pusi, bet baltie - kreiso. Melnajiem - 30 punkti, baltajiem - 31. Baltie šajā partijā ieguvuši 1 punktu.

4. diagramma

4. diagramma
Šī pozīcija jau sarežģītāka. Kad spēlēsiet paši, partijas beigās var izveidoties vēl raibākas pozīcijas. Gadās, ka kādā vietā izdodas iekarot tikai 1 vai 2 punktus. Šeit melnajiem teritorija ir divās vietās - augšā pa labi un apakšā pa kreisi. Balto laukumi augšā pa kreisi un apakšā pa labi. Saskaitīsim, kā beigusies šī partija. Melnajiem augšā pa labi 13 punkti, bet apakšā pa kreisi 10, tātad kopā 23 punkti. Baltajiem augšā pa kreisi - 10 punkti, bet apakšā pa labi - 4 punkti. Kopā - 14 punkti. Melnajiem par 9 punktiem vairāk. Tātad melnie uzvar ar 9 punktiem.

5. diagramma

Akmeņu sagrābšana un glābšana.

Ja kāda no pusēm nav apmierināta ar to, ka pretiniekam veidojas lielāka teritorija, sākas cīņa starp akmeņiem..

5. diagramma
Lai sagūstītu šo melno akmeni, baltajiem jānosprosto tam ceļš uz četrām pusēm, aizņemot tos punktus, kas norādīti ar krustiņiem.

6. diagramma

6. diagramma
Šim baltajam akmenim jau noslēgti trīs punkti. Ja melnie izdarīs gājienu uz punktu, kas atzīmēts ar krustiņu, baltais akmens būs sagūstīts. Šādu stāvokli sauc par
"atari".

7. diagramma

7. diagramma
Melnie izdarījuši augšminēto gājienu. Baltais akmens kļuvis par "gūstekni", un to noņem no galdiņa. Kad skaitīsiet punktus pēc partijas nobeiguma, šis akmens jānovieto balto teritorijā un jāatskaita no to vērtējuma viens punkts (cik gūstekņu, tik punktu jāatskaita).

8. diagramma

8. diagramma
Baltie izvairās no atari, izdarot gājienu 1. Tagad viņiem jau ir bēgšanas iespējas uz trim pusēm, Tās atzīmētas ar krustiņiem.

9. diagramma

9. diagramma
а) Balto akmeni sturī var sagūstīt divos gājienos.

b) Ja balto akmens stāv pie galdiņa malas, tā sagūstīšanai nepieciešami trīs gājieni.

с) Divus balto akmeņus galdiņa centrā var sagūstīt noslēdzot visus blakus esošo punktus

10. diagramma

10. diagramma
Lūk, šāda pozīcija izveidojas, kad no galdiņa noņem visus sagūstītos akmeņus.

 

 

11. diagramma

11. diagramma
Jūs varat noņemt gan trīs, gan četrus akmeņus, gan vairāk, bet tikai tad, kad tos izdodas iesprostot (aplenkt).

12. diagramma

12. diagramma
Šāda pozīcija izveidosies, kad no galdiņa noņemsiet sagūstītos kauliņus. Neaizmirstiet pēc spēles pabeigšanas sagūstītos balto kauliņus novietot balto teritorijā.

13. diagramma

Aizliegtie gājieni.

13. diagramma
Šī pozīcija izveidojās pēc tam, kad melnie noņēma vienu balto akmeni. Baltie nedrīkst ieņemt ar krustiņu apzīmēto punktu. Tā ir pašnāvība, un tāds gājiens ir aizliegts

14. diagramma

14. un 15. diagrammās

norādīti punkti, uz kuriem baltiem nav atļauts iet.

 

 

15. diagramma

 

 

 

 

 

 

16. diagramma

16. diagramma

Arī šeit ar krustiņu atzīmēts baltajiem aizliegts punkts, jo tā būtu pašnāvība.

 

 

 

17. diagramma

17. diagramma

Turpretī šeit, kur melnos baltie ir aplenkuši no visām pusēm, baltie var ieņemt ar krustiņu apzīmēto punktu un saņemt gūstā visus melno akmeņus.

18. diagramma

18. diagramma
Lūk, tāda izskatīsies pozīcija pēc balto iepriekš norādītā gājiena. 7 melno akmeņi saņemti gūstā, un pēc partijas nobeigšanas, tie jāuzliek uz melno teritorijas.

19. diagramma

19. diagramma

Šajā diagrammā ar krustiņu apzīmēti divi punkti, kas baltajiem nav pieejami. Pat tad, ja baltie ir pilnīgi aplenkuši melnos, kā šeit norādīts: ieņemot vienu punktu, viņi nepaspēj pilnīgi aplenkt pretinieka grupu. Šāda pozīcija saucas "cietoksnis". Un cietoksnim ir  "divas acis".

20. diagramma

20. diagramma
Vēl viens cietoksnis ar divām acīm.

21. diagramma

Kas ir "ко"?

21. diagramma

Melnie var sagūstīt ar trīsstūri apzīmēto balto akmeni, ja izdarīs gājienu uz punktu "a".

22. diagramma

22. diagramma

Ja tagad baltie ieņemtu punktu "a", un paņemtu apzīmēto melno akmeni, rastos pozīcijas atkārtojums, kas varētu turpināties līdz bezgalībai. Šādu situāciju sauc par "ko". Go spēlē pozīcijas atkārtošana ir aizliegta. Tādēļ baltie nevar paņemt melno akmeni. Šobrīd šis punkts ir aizliegts. Bet jau pēc gājiena baltie tur var iet!

23. diagramma

Akmeņu apvienošanas paņēmieni

Līdz šim paskaidrojām GO spēles noteikumus.

 Tagad daži vārdi par to, kā akmeņi apvienojas viens ar otru grupās. Lai ieņemtu teritoriju, nepieciešams uzbūvēt drošu norobežojumu. Tādu norobežojumu sagūstīt ļoti grūti, un reti kad tas izdodas.

23. diagramma (noturīgs apvienojums)

Šie akmeņi ir it kā pieauguši viens otram un veido vienotu grupu.

24. diagramma

24. diagramma (diagonālais apvienojums)

Šie divi akmeņi arī apvienoti pietiekami stipri. Tas tādēļ, ka, ja baltie paies uz punktu "a", melnie nostiprinās apvienojumu ar gājienu uz punktu "b" un otrādi (ja uz b, tad uz a).

25. diagramma

25. diagramma (lēciens pār vienu punktu)

Melnie ir it kā pārlekuši pāri vienam punktam. Arī tas ir apvienojums, tikai vājāks: melnos akmeņus var sadalīt.
 

26. diagramma

26. un 27. diagrammas

Ja baltie iesprauksies starp melnajiem akmeņiem ar gājienu 1, bet melnie paies 2 un uzbruks balto akmenim, baltie varēs aizbēgt ar gājienu 3. Tā radušies divi punkti "a" un "b", vienu no kuriem nākamajā gājienā ieņemot baltie sadalīs melnos akmeņus divās grupās..

27. diagramma

  Šo spēli varat lejupielādēt šeit!

Ieteicam šo visai daudzveidīgo saitu, kas ir gan angļu, gan krievu valodās:

http://ukraine.european-go.org

Šeit atrodams go saitu pārskats:

http://www.usgo.org/resources/internet.asp#International_go

Logins:

Parole:

Agribalt

Izglītības un Zinātnes Ministrija

Dobeles Bērnu un Jauniešu Centrs

SEB banka

Dobeles Dzirnavnieks

AS Tērvete

AS Baltic Candles

Swedbank

Tenax

AS Spodrība

Latvijas Universitāte